sobota, 9 września 2023

POWRÓT DO KORZENI

W tym roku mija 50 lat odkąd znalazłam się w Bydgoszczy, rozpoczynając studia i działalność na niwie kultury. Można więc chyba nieskromnie stwierdzić, że jestem animatorką kultury z 50. letnim stażem. 
Początkowa była to praca w Wojewódzkim Ośrodku Kultury (zaraz po studiach), później bardziej wolontariat. Działałam wśród osób z niepełnosprawnością wzrokową (20 lat) i w szeregach Związku Harcerstwa Polskiego (10 lat w Żninie), obecnie w Bydgoszczy, w Referacie Starszyzny i Seniorów Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP.

20 lat aktywnie działam w środowisku literackim, początkowo zapraszając twórców do PZN (konkursy recytatorskie, warsztaty literackie, spotkania autorskie, Bydgoski Trójkąt Literacki, Święto słowa, Światowy Dzień Poezji), później realizując swoje własne projekty, których udało mi się zrealizować 10 i dalej kontynuować (od 2017 roku).

Dokumentacja mojej działalności (głównie literackiej od 2003 r.) zawarta jest w 5 fotokronikach z różnymi wpisami, opisami i fotografiami. Relacje ze spotkań autorskich dokumentowane są na kanale YouTube i na moim blogu (od 2010 r. http://lena-skonieczka.blogspot.com)

Jestem autorką 16 własnych publikacji, w tym 10 tomików poetyckich. Jako redaktorka przygotowałam do publikacji 27 wydawnictw. 

Swoje publikacje staram się przygotowywać również w formie audiobooków (z myślą o osobach z problemami wzrokowymi). Wydałam ich 8, w tym słuchowisko w Radio PIK „Nie widzisz, że nie widzę”.

Jesienią 2023 rozpoczynam kolejny (jubileuszowy) projekt:

10. „Moje decennia”, czyli 50 lat mojej twórczej aktywności w Bydgoszczy (1973-2023)

a dotychczasowe to:

9. „Żywe drzewo Włodzimierza” 2023, przypomnienie twórczości Włodzimierza Korsaka w 50. rocznicę Jego śmierci, opracowanie pamiętników Emilii Sołtan – naszej prababki z XIX i początków XX wieku)

8. „Tobie Wando” 2022 (podsumowanie pięciu lat wspomnień, przekazanie materiałów do powstającej publikacji o Wandzie na Uniwersytecie Białostockim) dr. Marcie Kowerko-Urbańczyk

7. „Bydgoskie Środy Literackie” jako interdyscyplinarne spotkania bydgoskich twórców (na wzór Wileńskich), w których Wanda Dobaczewska żywo uczestniczyła (prowadzenie spotkań w 2021, od 2022 prowadzi Alina Rzepecka)

6. Zainicjowanie: Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego im. Wandy Dobaczewskiej „Na chwałę słońca”, który od 2020 organizowany jest przez WiMBP (3 edycje) i almanachy pokonkursowe. (przewod. Jury w dwóch edycjach)

 5. „Z Wilna do Żnina” 2020-2022 (przygotowanie reprintu 100. letniego tomiku wierszy Wandy Dobaczewskiej „Na chwałę słońca” (z 1920) i „Naszej doli” (1932) opracowanie wspomnień o Włodzimierze Dobaczewskiej (wileńskiej harcerce) „Druhna Włodka, Włodzimiera” (2021), współpraca z wydawnictwami i wznowienie dwóch powieści Wandy Dobaczewskiej „Kobiety z Ravensbruck” z 1946 roku i „Społeczeństwo nie z tej ziemi z 1979 roku

4. „Harcerski Przetrwalnik” 2019-2020 – zaangażowanie się w pracę Referatu Starszyzny i Seniorów w Chorągwi Kujawsko-Pomorskiej ZHP, (wirtualne spotkania i zbiórki, w czasie „izolacji pandemicznej”, wydanie publikacji „Jak pokochałem niewidomych”, warsztaty literackie, fotokroniki itp.), organizacja spotkań (złazów) z seniorami-harcerzami;

3. „Letni Salon Poetycki” 2019-2023 - to spotkania z poetami na tarasie słów, które organizuję już piąty sezon letni, a początkiem była moja rekonwalescencja po połamaniach, gdzie byłam trochę unieruchomiona;

2. „Żywe drzewo na stulecie Niepodległości” 2018 (cykl spotkań z twórczością babci i wnuczki, Międzynarodowe Spotkania Poetyckie – Maj nad Wilią, podsumowanie projektu w Ostromecku dużą imprezą „Magia Wilna”;

1. „Pokochały Pałuki” 2017 - Był to pierwszy projekt, gdzie po wstąpieniu w szeregi Związku Literatów Polskich zaczęłam wspominać swoją babkę Wandę Niedziałkowską-Dobaczewską, która również była członkinią tego stowarzyszenia już w 1927 w Wilnie. Powstała z tego publikacja „Wiersze z żywego drzewa” I. wyd. 2017, II. wyd. 2018


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz