środa, 26 stycznia 2022

Miła wiadomość


Napisała do mnie jedna z uczestniczek pierwszej edycji konkursu literackiego im. Wandy Dobaczewskiej. Bardzo ucieszyła mnie ta wiadomość, tym bardziej, że Jej wiersze szczególnie zwróciły moją uwagę. Była to „Pestka Słonecznika” (pod takim hasłem występowała w konkursie). Jej wiersze króciutkie ale jakże wymowne. Oszczędne w słowa ale dające dużo do myślenia: /zanim urodzi się wiersz/musi urodzić się poeta/ poetka/człowiek/ naga kartka bezbronna i czysta/ tkanina z pierwszym krzykiem nasączona słowem/.

Moją uwagę zwrócił szczególnie wiersz zatytułowany „1980”: /w roku w którym ja się urodziłam/Jej słońce zgasło bezpowrotnie/ radio wybrzmiało minutą ciszy/jesień opuściła kurtynę i już jej nie podniosła/ nowe wiersze nie wzeszły na wiosnę/.

Dotarło do mnie jak dużo młodych ludzi uczestniczyło w tym konkursie i jak dużo młodych pisze dobre wiersze. Poczułam się trochę „dinozaurem”. Jednocześnie pomyślałam sobie, że te „nowe wiersze” jednak „wschodziły na wiosnę”, tylko już z „żywego drzewa”. To był rok, kiedy jeszcze nie trafiłam do Polskiego Związku Niewidomych, ale miałam poważne problemy ze zdrowiem i kiedy tworzenie wierszy tak dodawało mi siły. Jeszcze wtedy ich nie publikowałam, tylko zbierałam do szuflady. Były to rozmowy z samą sobą. Wiele ich potem zostało opublikowanych. Trochę czasu minęło.

Możliwe, że dzięki tej młodej poetce, wiersze Babuni Wandy pójdą dalej w świat – zobaczymy. Na razie (w imieniu rodziny) wyraziłam zgodę na ich upublicznienie. Cieszy mnie fakt, że budzą zainteresowanie, nie tylko we mnie jako wnuczce, ale i wśród innych poetów. Może opracowanie reprintów „Na chwałę słońca” (z 1920 r.) i „Naszej doli” (z 1932), które wymagało sporo zabiegów miało jednak sens.

Powinnam przypomnieć zainteresowanym – piszącym a czytającym te słowa, że trwa druga edycja konkursu organizowanego przez Wojewódzką i Miejska Bibliotekę Publiczną w Bydgoszczy.

Konkurs jest otwarty i organizowany w dwóch kategoriach rodzajowych: poezja i proza oraz w dwóch kategoriach wiekowych: „A” dorośli i „B” młodzież [w wieku 12-18 lat]
Konkurs zostanie przeprowadzony w dniach 23.11.2021 r. – 31.03.2022 r.

Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 9 maja 2022 roku.
Szczegóły konkursu pod adresem:

https://biblioteka.bydgoszcz.pl/wydarzenia/ii-ogolnopolski-konkurs-literacki-im-wandy-dobaczewskiej/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz