sobota, 14 marca 2020

INSTRUKTORSKI KLUB SENIORA

Był to projekt, który rozpoczął się w lipcu 2019 roku i trwał do lutego 2020 roku. Patronował mu Instruktorski Krąg Seniorek „Wędrowniczki po Zachodnim Stoku” im. Olgi i Andrzeja Małkowskich w Bydgoszczy. Do projektu zgłosiło się wielu chętnych seniorów. Niestety, byliśmy ograniczeni terenem Lokalnej Grupy Działania. 

Tak rozpoczęła się nasza przygoda z Klubem Seniora, którego głównym celem było zaktywizować tą grupę wiekową i przypomnieć jej harcerskie metody pracy. Liczyliśmy, że wśród uczestników (beneficjentów projektu) znajdą się byli harcerze, którzy poczują ten „harcerski zew” i zechcą powrócić w nasze szeregi. Chcieliśmy również uzmysłowić seniorom na czym polega nasza służba. Tak więc prócz warsztatów psychologicznych, artystycznych, odbywały się zajęcia twórcze, rekreacyjno-sportowe i kulturalne. W zajęciach tych uczestniczyły również chętnie instruktorki/seniorki z naszego Kręgu ZHP. W ramach rewanżu zapraszaliśmy na nasze comiesięczne tematyczne zbiórki, w których seniorzy z Klubu również chętnie uczestniczyli. Tak więc wspólnie przeżyliśmy ponad 40 spotkań, które nas pięknie zintegrowały.
Nie byłoby to możliwe bez zaangażowania władz Hufca Bydgoszcz-Miasto i trzech wolontariuszek z Instruktorskiego Kręgu Seniorek „Wędrowniczki po Zachodnim Stoku”. Druhna komendantka phm. Krystyna Miszczuk opracowała cały harmonogram spotkań i zbiórek, żywo interesowała się ich przebiegiem, dh. hm. Halina Krystowczyk w nasze spotkania i zbiórki zawsze włączała naukę harcerskich piosenek, co wzbogacało i dodawało niezapomnianego klimatu. Była też głównym organizatorem życia kulturalnego i turystycznego, zdobywając bilety do kina, filharmonii, opery – zawsze obecna i zawsze gotowa do pomocy. Mi, przypadła rola animatora kultury dokumentującego cały projekt i czuwanie nad jego „poetyckim” wykonaniem. 
Tych kilkaset godzin przepracowanych dla wspólnej sprawy, które dały bliźniemu radość - to nasza codzienna służba.

Miałam też przyjemność poprowadzić warsztaty twórcze. Warsztaty „O ludzkiej potrzebie opowiadania i pisania”, które pozwoliły na publikację tomiku wierszy „Z harcerską krajką” i opracowanie fotokroniki ze wspomnieniami realizowanego projektu (zbieranie na bieżąco materiałów i ich wspólne opracowywanie). Zajęcia te pozwoliły na zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, ćwiczenia pamięci, wyrażanie siebie. Materiały zostały również wykorzystane do opracowania scenariuszy imprez przygotowywanych przez nasze instruktorki (8XI, 13XI, 20.XII i 14.I).

Było to bardzo to ciekawe doświadczenie.


Jak napisała jedna z uczestniczek projektu (Władka): „Od sierpnia do lutego w Bydgoszczy przeżyłam prawdziwe święto – po wielu latach letargu, znów uczestniczyłam w harcerskich zbiórkach i założyłam chustę. Wróciły piękne wspomnienia z obozów, szkoleń ZHP, leśnych przygód. Moje myśli skierowały się w stronę Wymyślina (dziś Skępe). Gdzie 1969 roku kończyłam Liceum Pedagogiczne i gdzie zdobywałam pierwsze sprawności. Instruktorski Klub Seniora zaskoczył i zachwycił mnie bogactwem działań i aktywnością organizatorów. Za szczególnie miłe i pomocne uważałam zajęcia z tańców w kręgu i florystyczne. (…) Walory wychowawcze i poznawcze moich nowych przyjaciół mnie uskrzydliły!".







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz