środa, 12 kwietnia 2023

MÓJ KRÓTKI BIOGRAM

Miałam przygotować swój biogram na 1000 znaków. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ zdałam sobie wtedy sprawę, że wszystko jest dla mnie ważne. I to, że od 50 lat jestem instruktorką ZHP i jednocześnie animatorką kultury, i to, że właśnie minęło 45lat, gdy skończyłam studia i rozpoczęłam pracę w Wojewódzkim Domu Kultury w Bydgoszczy. Czy to, że od 35 lat jestem członkiem Esperanta Asocio w Rotterdamie i dzięki temu uczestniczyłam w trzynastu Międzynarodowych Kongresach w różnych krajach? Czy może to, że od 25 lat mam poważne problemy ze wzrokiem i przynależę do Polskiego Związku Niewidomych, gdzie przez 20 lat aktywnie uczestniczyłam w działalności kulturalnej Okręgu Kujawsko-Pomorskiego PZN?

Najważniejsze jednak okazały się dla mnie te ostatnie dekady, które dały mi pełnię realizacji moich pasji i głównych zainteresowań, a mianowicie: debiut literacki w 2007 r. i literacka działalność, którą mogę "uprawiać" od "formalnego uprawomocnienia", czyli od 2017 r. (członkostwa w ZLP). W tym samym (2017) zdobyłam najwyższy stopień instruktorski w ZHP, czyli harcmistrza. W 2019  r. mój biogram ukazał się w Encyklopedii Osobistości Rzeczypospolitej Polskiej (5. edition) i w Krótkiej historii literatury w Bydgoszczy, Stefana Pastuszewskiego, Bydgoszcz2020, s. 356.
Dużo faktycznie działo się i dzieje w moim życiu. Mam za co być wdzięczna losowi.

I tak powstało 1000 znaków:


Helena Skonieczka - poetka, eseistka i animatorka kultury. Literacko zadebiutowała w 2007 r. tomikiem wierszy "Czułe spojrzenia" (w Kielcach). Dotychczas opublikowała dziesięć tomików poetyckich: "Odcienie świata" (2010), "Ślad niewidomego przyjaciela" (2011, 2012), "Słowa – moje światło" (2012), "Pod skrzydłami Rafała Archanioła" (2013), "Bramy do jutra" (2014), "Przedranne sny" (2016), "Wiersze z żywego drzewa" (2017, 2018), "Z harcerską krajką" (2019) "Migotanie słowa" (2021), 'W wigilijny wieczór" (2022). Swoje utwory publikuje pod nazwiskiem Helena Dobaczewska-Skonieczka, prezentowała je m.in. w Anglii, Holandii, na Litwie, Islandii i we Francji, Portugalii. Od 2017 r, zrzeszona jest w Związku Literatów Polskich. Redaktorka ponad dwudziestu wydawnictw Polskiego Związku Niewidomych w Okręgu Kujawsko-Pomorskim, zrealizowała ponad sto autorskich projektów artystycznych i literackich w tym środowisku, do którego należy od 1997 r. jako osoba niedowidząca. Jako animator kultury aktywnie działa już od 50 lat.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz