sobota, 18 maja 2024

Oj, działo się


Tydzień Bibliotek
Bydgoski Trójkąt Literacki
Międzynarodowa Noc Muzeów











18 maja 
Noc Muzeów w Delegaturze IPN w Bydgoszczy. Zostałam poproszona aby opowiedzieć o swojej Babuni – Wandzie Dobaczewskiej, która przeżyła obóz koncentracyjny w Ravensbruck. Nie mogłam skupić się tylko na tym okresie – opowiedziałam o Jej trzech życiach. Do dzisiaj jestem pełna podziwu jak Babuina poradziła sobie z obozową traumą i potrafiła po raz trzeci zaczynać życie od nowa. Zapewne pomogło w tym spisanie swoich wspomnień „na gorąco” w książce „Kobiety z Ravensbruck”, która ukazała się w 1946. Dobrze, że udało się ją wznowić w 2020, ponieważ zainteresowanie tym temat jest cały czas. To dobrze, nie można zapominać o tych strasznych rzeczach jakie niesie ze sobą wojna.

16 maja
Spotkanie z czytelnikami w Rogowie zakończyło tydzień bibliotek pod hasłem ,,Biblioteka miejsce na czasie". Zawsze chętnie powracam na Pałuki, a do tej Biblioteki mam jakiś szczególny sentyment. Bardzo klimatyczne spotkanie. Opowiedziałam trochę o swojej twórczości, zaprezentowałam kilka wierszy. Nie mogłam sobie też darować „Pierduśnic” Mirka, które zawsze lubię recytować w gwarze pałuckiej.

9 maja 
„(…) poezja jest wszędzie i wybiera sobie ludzi, aby z nimi o pewnych sprawach porozmawiać – po swojemu”. To słowa bydgoskiej poetki, Pani Jadwigi Tyrankiewicz, które natchnęły Justynę Kubiak do stworzenia przestrzeni na spotkanie i rozmowę o poezji. Ze względu na charakter twórczości i podejmowane przez poetkę tematy, postanowiła uczynić ją patronką spotkań w ramach Tygodnia Bibliotek, w cyklu pt. "Imieniny u poetki".
W tym roku temat główny brzmiał: Lokalne spotkanie z lokalną poezją. Wiersze pani Jadwigi i innych poetów związanych z naszym miastem, tworzących lub urodzonych w Bydgoszczy posłużyły jako tworzywo do zbudowania myśli, refleksji i zastanowienia się czym jest lokalność w poezji i czym jest lokalność poezji? Wiersze czytały studentki edytorstwa na UKW: Martyna Langowska, Marta Duda, Oliwia Rosińska oraz pani Olga Cuske, pracownik biblioteki.
Temat „lokalności” znany i obecny w literaturze, szeroko komentowany w krytyce literackiej i akademickich sporach, jeszcze raz stał się problemem aktywizującym wyobraźnię zaproszonych. Swoje stanowisko przedstawiła Grażyna Rochna-Woźniak i Małgorzata Siemianowska, przedstawicielki lokalnej inicjatywy z Solca Kujawskiego o nazwie „Hotel Słów”. Przemyślenia na temat lokalności poezji/w poezji przedstawili również inni uczestnicy spotkania, m.in. Hanna Strychalska, Małgorzata Grajewska, Alina Rzepecka, Barbara Maklakiewicz, Marek Kazimierz Siwiec, Jacek Soliński, osoby związane z szeroko pojętą kulturą Bydgoszczy. Ja również zabrałam głos, co nie zdarza mi się często. Zostałam zainspirowana klimatem jaki panował podczas spotkania, a także samym pomysłem zorganizowania „Imienin u poetki”. Brawa dla organizatorów!

Zapadły mi w pamięci słowa organizatorki spotkania, pani Justyny Kubiak: 
„Poeta zawsze oddaje „siebie”, zawsze wnosi do swojego miejsca życia i działania coś wyjątkowego, zawsze zostawia ślad, znamię albo piętno, tak silne, jak pamięć o nim, która w nas pozostaje. Chociażby po to, by inspirować kolejne pokolenia czytelników, „wyrobników słowa”, poetów, tych, dla których słowo jest ważne… Poeta zawsze jest z jakiegoś miasta, wsi, zagrody, osiedla, regionu, trudno od tego uciec. Nawet jeśli poeta oddala się od swoich „korzeni”, w jego poezji zawsze będzie pobrzmiewała „swojska” nuta, bo zawsze jesteśmy „skądś”.


TYDZIEŃ BIBLIOTEK I BYDGOSKI TRÓJKĄT LITERACKI

plakaty ze strony WiMBP














13, 14 i 15 maja
Trzy wieczory na klimatycznym Dziedzińcu Biblioteki Głównej i mnóstwo niezapomnianych wrażeń! Aż żal, że maraton spotkań autorskich organizowanych w Tygodniu Bibliotek w ramach programu Dyskusyjne Kluby Książki już za nami. Zawsze jednak można wrócić chociażby do promowanych przez gości WiMBP książek: „Moja nitka" Marii Pakulnis, „Mój Rzym" i trylogia watykańska Magdaleny Wolińskiej-Riedi oraz książek Roberta Górskiego i Moniki Sobień-Górskiej! Niezapomniane wrażenia i wspomnienia.

Tym razem Bydgoski Trójkąt Literacki jakoś prześliznął się między palcami, a właściwie między innymi spotkaniami. Bardzo dużo działo się w tym samym terminie. Program zapowiadał się bardzo ciekawie, jednak liczba spotkań i ich terminy (nakładające się z innymi) pozwoliły jedynie „liznąć” tylko niektórych. Bardzo ciekawe było spotkanie inaugurujące BTL w Kujawsko-Pomorskim Centrum Kultury. Dyskusję prowadził Bartek Siwiec a uczestnikami debaty byli: Barbara Jendrzejewska, Stefan Pastuszewski, Grzegorz Grzmot-Bilski i Kazimierz Siwiec. Bardzo podoba mi się zespół organizatorów BTL: Ewelina z Alicją i Marcinem tworzą wspaniałe TRIO i podobnie jak w roku ubiegłym przygotowali Gazetę Festiwalową, gdzie również znalazły się 2 moje wiersze, które bardzo lubię i są mi bliskie.




ŚWIATŁO
Smuga światła wciśnięta między okiennice
rozdziera ciemność w ramionach zmęczenia
muzyka nieba maluje nuty szczęścia
naga rzeczywistość rozjaśnia świat
życie przeplata się ze śmiercią
zawsze jest czas i nigdy go nie ma





SŁOWA
Słowa kołyszą słowa ranią
oddają kształt i barwy życia
z nich się wyrywa srebro mowy
monolog dialog epopeja
bo na początku było słowo...
a nie złoto milczenia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz